Az országos médiumokat megelőzve, április 11-én elsőként adtunk hírt arról, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.(NIF) tájékoztatása szerint április 5-től jogerős építési engedélye van a Kalocsa-Paks Duna-hídnak. A hírt Font Sándor országgyűlési képviselő azzal egészítette ki: a szakállamtitkár tájékoztatása szerint a Duna-híd építésére kiírt tender előkészítése és maga a pályáztatás, a kivitelező kiválasztása – amennyiben az esetleges ellenérdekű pályázó nem nyújt be kifogást – 2020 júliusáig tarthat. Ekkor már tudni fogjuk, ki lesz a híd építője. Ezt követően 2020 őszén, a hídépítéshez ilyenkor kedvező alacsony vízállás mellett megkezdődhet a Duna-híd cölöpözése. A korábbi Duna-hidak építési tapasztalataiból kiindulva az új Duna-híd optimális esetben 2022 második félévében elkészülhet.

A híddal kapcsolatos hatósági eljárásokat jelentősen felgyorsította, hogy a kormány az új Duna-hidat nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházásnak minősítette. Font Sándor ezt felelevenítve mondta, hogy a szakminisztérium mellett 

PALKOVICS LÁSZLÓ INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTER IS A LEHETŐ LEGGYORSABB ELJÁRÁSRA KÉRTE AZ ÉRINTETT ÁLLAMIGAZGATÁSI SZERVEKET, HOGY A MEGVALÓSÍTÁST A KÖTELEZŐ ELJÁRÁSI PROCEDÚRA A LEHETŐ LEGKEVÉSBÉ HÁTRÁLTASSA.

Amint arról korábban beszámoltunk, a szoros értelemben véve Foktő-Dunaszentgyörgy Duna-híd tervezését 2017 szeptemberében, két eredménytelennek nyilvánított pályázat után a Kalocsa Híd 2017 konzorciumot alkotó Céh Tervező, Beruházó és Fejlesztő Zrt., a Pont-Terv Mérnöki Tervező és Tanácsadó Zrt., valamint az UTIBER Közúti Beruházó Kft., mindhárom konzorciumi tag együttesen nettó 568 millió forintért vállalta. 

Az általuk készített terv első körben környezetvédelmi engedélyt kapott a Szekszárdi Járási Hivatal Környezetvédelmi Főosztályától, majd április 5-től már végleges megvalósítási engedéllyel, építési engedéllyel rendelkezik a NIF. 

A híd a tervezettnél 53 méterrel lesz hosszabb

Az előzetes tervek szerint 1080 méter hosszú Duna-híd a végleges építési engedély szerint 1133 méter hosszú, 2×1 sávos, legfeljebb 90 kilométer óránkénti sebességgel lehet majd közlekedni rajta. A Duna jobb és bal partján lévő ártéri hídelemek acél keresztmetszettel készülnek, a mederhíd pedig hibrid, azaz beton és acél szerkezetű lesz, hogy ezáltal is gyorsabban épüljön meg a műtárgy.

Az átkelő 12 támaszon áll majd, kiosztásuknál ügyelnek arra, hogy a hajózási forgalmat ne akadályozzák. A legkisebb hajózási szélesség 180 méteres lesz. Ennek a 12 támasznak a cölöpözési munkálatai kezdődhetnek optimális esetben, kedvező vízállás mellett, 2020 őszén.

Pár perc alatt jutunk az M6-osra 

Az új híd Kalocsa nyugati elkerülő útját, az 512-es utat köti össze a Duna túlpartján futó M6-os autópályával, melynek során 11 kilométernyi, kétszer egysávos új útszakaszt is átadnak a Duna jobb oldalán. Amint az korábban ugyancsak megírtuk, a beruházás részeként Paks és Gerjen között egy 9,6 kilométer hosszú, teljesen új útszakaszt építenek.

A NIF közlése szerint az építkezés megkezdését még két lépés előzi meg: a projekt építésére szánt forrásokat el kell különíteni a költségvetésből, illetve le kell folytatni a tényleges kivitelezői közbeszerzési eljárást is. Ezt követően a híd építését elnyerő cég optimális esetben 2022 második félévében adhatja át az új Duna-hidat.

 
Szólj hozzá!